Wciśnij ESC by zamknąć.

Civilization nowy początek

2021-07-11
strategiczna civilization nowy początek Strategy new dawn

Jeżeli ktokolwiek z was lubi gry strategiczne (mowa o cyfrowych) nie sposób nie znać serii gier Civilization. Pierwsza odsłona serii sięga roku 1991 i nawet mimo, że sam wydawca nie wierzył w grę to strategia szybko opanowała serca graczy. Do dziś gry serii sprzedały się w ponad 33 milionach kopii! Jest również jedną z moich ulubionych gier turowych (jeszcze tylko jedna tura i idę spać… 🥱). Jak jest natomiast z grą planszową? Czy jest ciekawą odskocznią od monitora czy nieudaną kopią? Zapraszam do lektury.

„Każdy z nas kształtuje kamień, wznosi kolumnę lub tworzy fragment witraża,
budując coś znacznie większego niż my sami.”

- Adrienne Clarkson


📜 Przebieg gry / zasady

Na samym początku rozkładamy kafelki mapy na której będziemy toczyć naszą rozgrywkę. Każdy kafelek jest dwustronny i złożony z 10 sześciokątów na których mamy różnego rodzaju ukształtowanie terenu, surowce lub cuda natury ⛰️. By rozstawić kafelki możemy użyć gotowego przez instrukcje początkowego rozstawienia (dla łatwiejszego poznania zasad gry) lub skorzystać z zaawansowanego tworzenia mapy. Ten drugi sposób pozwala graczom na nieco więcej inwencji oraz sprawia, że nieprędko powtórzy nam się ta sama plansza. Podczas rozstawiania kafelków mapy proponuję od razu przygotować wszystkie elementy na niej występujące, tj. ustawienie żetonów barbarzyńców, miast-państw, surowców oraz cudów natury. Na samym końcu pozostaje ustawienie żetonu kierunku i wskaźnika wydarzeń. Żeton kierunku będzie wskazywał w którą stronę co kilka rund będą poruszać się barbarzyńcy, natomiast wskaźnik wydarzeń będzie nas informował kiedy nadejdzie tura ruchu barbarzyńców, tura handlu, tura początkowa oraz tura pusta.

Następnie każdy z graczy wybiera swojego lidera wraz z kolorem (miasta, karawany, żetony kontroli, wskaźnik technologii, karty dyplomacji, karty działania , tor działania). Każdy lider zapewnia unikatową dodatkową zdolność oraz początkowe rozstawienie kart działania na naszym torze działania.

Kolejnym etapem przygotowania jest podzielenie kart cudów świata oraz stworzenie talii cudów świata. Czyli zwyczajnie trzeba potasować karty i ułożyć je zakryte, na samym dole pozostają cuda współczesne a na samej górze starożytne (w końcu zaczynamy od początku). Żetony ustawiamy obok kart tak by były ustawione identycznie co karty. W Przypadku rozgrywki dwuosobowej należy odłożyć do pudełka losowo jeden cud starożytny oraz średniowieczny. W grze trzyosobowej należy odłożyć tylko jedną kartę cudu starożytnego.
Pozostaje już tylko rozłożyć trzy losowe karty zwycięstwa odkryte obok mapy, umieścić stolicę na gwiazdkach i możemy rozpocząć naszą rozgrywkę.


Sama rozgrywka składa się z serii tur które gracze będą rozgrywać po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Tura gracza opiera się przede wszystkim na korzystaniu z toru działań który definiuje akcje które możemy wykonać. Im wyżej w szeregu jest dana karta tym krótko mówiąc jest dla nas silniejsza. Gdy wykorzystamy jedną z akcji wówczas karta działania idzie na sam początek toru a reszta kart która była za nią przemieszcza się do przodu, zyskując na wartości. Co do samych kart działań, mamy do wyboru 5 różnych od siebie kart tj. naukę, kulturę, wojsko, ekonomię i przemysł.

Karty nauki 🔬 zapewniają nam postęp na wskaźniku technologii zależnie od miejsca w szeregu karty, gdy karta jest na 5 miejscu wówczas postęp na wskaźniku zwiększamy o 5 oczek. Gdy przejdziemy przez znacznik rzymskiej cyfry wówczas możemy wymienić karty działania na te z wyższego poziomu które zapewniają nam bardziej rozbudowane akcje.

Karty kultury 🎭 pozwalają nam na umieszczanie żetonów kontroli dzięki czemu zajmują terytorium i zdobywają surowce. Miejsce w szeregu określa rodzaj terenu na którym możemy umieścić żeton kontroli. Gdy otoczymy nasze miasto z każdej strony żetonami kontroli (poza polami z wodą) wówczas nasze miasto jest określane jako rozwinięte i podczas tury handlu gracz otrzymuje za nie żeton handlu który umieszcza na jednej z kart działania (dostaje za to dodatkowy bonus z którego może ale nie musi skorzystać).

Karty wojska ⚔️ pozwalają umacniać obronę żetonów (odwracać je na umocnioną stronę przez co zapewniają dodatkową ochronę) lub przeprowadzać ataki. Miejsce w szeregu działań wskazuje ile żetonów kontroli może zostać umocnionych lub określa siłę naszego ataku.

Karty ekonomi 💸 pozwalają graczowi na interakcję z miastami-państwami oraz wrogimi miastami poprzez poruszanie karawaną. Miejsce w szeregu określa na jakim terenie może poruszać się karawana. Gdy gracz dotrze do miasta-państwa otrzymuje żeton handlu który umieszcza tylko i wyłącznie na karcie odpowiadającej atrybutowi miasta-państwa oraz może wziąć jedną kartę dyplomacji. Gdy gracz dotrze do wrogiego miasta żeton handlu może położyć na jakiejkolwiek karcie oraz również wybiera jedną z dostępnych kart dyplomacji przeciwnika.

Karta przemysłu 🏭 pozwala graczowi zbudować nowe miasta lub cuda świata. Jeśli gracz buduje miasto, miejsce karty w szeregu określa jaki rodzaj terenu gracz może brać pod uwagę, jeśli buduje cud świata, pozycja w szeregu działań wpływa na koszt tego cudu.
Grę wygrywa gracz który jako pierwszy osiągnie jeden cel z każdej karty zwycięstwa obok mapy.



🤔 Wrażenia

Jeżeli chodzi o wykonanie gry jest naprawdę dobrze. Karty są naprawdę dobrej jakości, nie zauważyłem żadnych zmian w ich wyglądzie mimo, że gra jest już w kolekcji od roku. Wszystkie żetony czy kafelki terenu są z dobrego materiału który jednak może mieć skłonności do rozwarstwiania się. Jeżeli chodzi o plastikowe figurki również nie mam zastrzeżeń, wszystko jest wykonane z dobrej jakości tworzywa oraz z pewną dozą detali. Pudełko ma piękną szatę graficzną lecz po otwarciu czar pryska gdyż ukazuje nam się pustka. Przy takiej ilości elementów brak wypraski strasznie utrudnia rozłożenie gry i zabija jakąkolwiek zabawę jeszcze przed jej rozpoczęciem. Koniecznie polecam dokupić lub wykonać samemu insert by pozbyć się tego uciążliwego problemu.

Co do samej rozgrywki to jest bardzo przyjemna, plansza za każdym razem jest inna, mamy do dyspozycji 8 liderów którzy również mają inne zdolności wpływające mniej lub bardziej na grę, co pozwala na dosyć sporą regrywalność. Gra mimo dosyć rozbudowanej instrukcji jest w zasadzie prosta, ot to zagrywamy po kolei karty które wybieramy z naszego szeregu. Mimo że zasada jest prosta, pozwala na sporo kombinowania co do naszych przyszłych zagrań by jak najszybciej osiągnąć nasz cel, lub spowolnić przeciwnika. Na pewno jest duża doza losowości podczas walki, w początkowych fazach gry bywa to często irytujące lecz jest możliwość przechylenia szali zwycięstwa na naszą korzyść poprzez chociażby budowanie odpowiednich cudów świata.

☺️ Podsumowanie

Wobec tego czy gra jest tylko nędzną kopią czy ciekawą odsłoną gry cyfrowej? Dla mnie zdecydowanie daleko jej do gry cyfrowej. Poza sześciennymi polami oraz wyglądem liderów nic ich nie łączy. Czy jest wobec tego złą grą? Zdecydowanie nie, daleko jej do tego. Jest prostą grą strategiczną oferującą wiele dróg do zwycięstwa które możemy zaplanować już na samym początku, jak również zmieniać w trakcie rozgrywki. Duża ilość komponentów dobrej jakości sprawia, że przyjemnie się na nią patrzy a widok rosnącej cywilizacji zwiększa radość z gry jeszcze bardziej. System zastosowany w grze planszowej zwyczajnie się sprawdza. Ja przy niej zawsze dobrze się bawię i chętnie spędzam przy niej czas.

Informacje ogólne:

  • Ilość graczy: 2-4 osoby
  • Czas rozgrywki: 60-120 min
  • Wiek: 14+
  • Autor Gry: James Kniffen
  • Ilustracje: Anders Finér, Michael Silsby
  • Wydawnictwo Polskie: Galakta
  • Data wydania: 2017


Jeśli macie jakieś sugestie/wskazówki/rady z chęcią je poczytam, proszę zostawicie je w komentarzu lub prześlijcie na e-mail wozmil95@gmail.com. Po więcej zdjęć zapraszam na instagram "dice_dizziness" 🎲.

Komentarze:

Zostaw komentarz: