Wciśnij ESC by zamknąć.

Paleo

2022-09-24
Paleo cooperation draft action/event

Czas na cofnięcie się w historii do epoki kamienia, do walk z przerażającymi zwierzętami oraz nieugiętym żywiołem natury. Tym razem kooperacyjna gra Paleo, w której będziemy zmagać się by przetrwać oraz rozwijać :) Zapraszam do lektury.


📜 Przebieg gry / zasady


Rozkładamy 3 plansze na środku stołu, (plansza obozu, dziczy oraz nocy), nad planszami stawiamy warsztat obozu oraz cmentarzysko do którego będą trafiały niektóre karty. Do warsztatu dodajemy żetony pochodni, pięściaków oraz włóczni, to są nasze podstawowe przedmioty które możemy wykonać. Na planszę obozu dokładamy 5 sztuk znaczników jedzenia. Wybieramy odpowiedni scenariusz i następnie przygotowujemy kilka talii, wszystkie karty oczywiście tasując. Na planszy obozu układamy talie ludzi, snów oraz pomysłów. Każdy z graczy na start dobiera po 2 karty ludzi, to nasze początkowe plemie, dodatkowo dobieramy żetony narzędzi widoczne na kartach dobranych ludzi.


Grę wygrywamy gdy uzbieramy 5 żetonów zwycięstwa, z malowidłem mamuta. Jak je zdobyć? To okaże się w zależności od scenariusza który wybraliście, nie będę wam zdradzał sekretów i tym samym psuł zabawy. Grę natomiast przegrywamy gdy zdobędziemy 5 żetonów czaszek. Co jeżeli w tym samym momencie zdobędziemy 5 czaszek oraz 5 żetonów zwycięstwa? Wygrywamy grę :)

Każdy z scenariuszy dzieli się na moduły które zawierają po 1 karcie misji (z księżycem na rewersie) oraz do kilku kart tajemnic (z cyfrą na rewersie). Karty te umieszczamy na planszy nocy. Dodatkowo niektóre moduły mogą zawierać karty pomysłów, te karty wraz z odpowiadającymi im żetonami umieszczamy w warsztacie. Moduły mogą zapewnić nam również karty umieszczane na polu dziczy. Rozpatrywane są gdy ukończymy misję która na niej widnieje. Na sam koniec tasujemy wszystkie pozostałe karty wraz z zestawem kart podstawowych, rozdajemy każdemu z graczy możliwie równą liczbę kart a następnie przechodzimy do rozgrywki.

Faza dnia:


Czas zacząć nasze zmagania! Każda tura polega na dobieraniu 3 kart z naszej talii (nie odwracamy ich!) i patrząc tylko na obrazek na rewersie karty wybieramy jedną z nich. Robimy to wszyscy równocześnie. Może tam być przedstawiona rzeka, las, góra, schronienie, człowiek, sen, pomysł, niebezpieczeństwo oraz wiele innych. Każdy z obrazków ma za zadanie podpowiedzieć nam czego możemy się spodziewać w danym wydarzeniu. Np. mamy większą szansę zdobyć żetony drewna w lesie niż w górach. 😊



Wszyscy gracze jednocześnie odkrywają karty i kolejno rozpatrują jedną z opcji. Może to być zdobycie pożywienia, drewna, kamienia ale również żetonów dodatkowych które mogą nam pomóc w przyszłych turach. Może to być również niebezpieczeństwo które może zranić lub zabić naszego współplemieńca. Każda karta ma określone na niej wymagania które należy spełnić by otrzymać z niej surowce lub uchronić się przed niebezpieczeństwem. Może to być np. wymaganie posiadania odpowiedniej umiejętności lub odrzucenie X kart które mamy w swojej talii. Gdy wykonujemy akcję odrzucenia kart również musimy uważać czy nie odrzucamy karty z niebezpieczeństwem, wówczas jeden z naszych ludzi otrzyma ranę.



Po rozpatrzeniu wszystkich kart i ich efektów odrzucamy je na plansze dziczy. Na prawe pole odkładamy karty które były rozpatrywane, po lewej karty które "poświęciliśmy". Gdy otrzymujemy ranę, wówczas na kartę wybranej przez nas postaci w puste miejsce stawiamy żeton pękniętego kamiennego serca. Gdy nie mamy innej możliwości poza położeniem serca na polu z czaszką, dany członek plemienia umiera a na planszę nocy dostawiamy żeton czaszki.
Faza dnia trwa tak długo aż każdy z graczy odrzuci/odkryje wszystkie karty ze swojej talii. Następnie, przechodzimy do fazy nocy.

Faza nocy:


W fazie nocy członkowie plemion będą odpoczywać, pożywiać się oraz wykonywać misje. Podczas tej fazy musimy z wspólnej puli zasobów odrzucić po jednym znaczniku pożywienia za każdego człowieka. Jeżeli nie możemy odrzucić wystarczającej ilości jedzenia, niestety przyjmujemy czaszkę za każdego głodnego współplemieńca. Następnie rozpatrujemy każdą kartę misji. Jeżeli nie możemy spełnić jednego z warunków, otrzymujemy kolejną czaszkę.
Gdy już wykonamy wszystkie akcje z fazy nocy, wracamy do fazy dnia. Bierzemy wszystkie karty z planszy dziczy, tasujemy je i ponownie rozdajemy równo każdemu z graczy.


🤔 Wrażenia


Komponenty gry są dobrej jakości. Tekturowe plansze oraz żetony nie powinny się rozwarstwiać, są przyjemne w dotyku. To samo tyczy się żetonów zasobów. Grafiki na kartach są świetne, fajnie wpływają na wrażenia z rozgrywki. Gdy widzimy w naszej talii kilka czerwonych kart od razu czujemy strach przed tym co nas może czekać. Natomiast mam mały problem co do utrzymywania porządku w pudełku. By karty nam się nie mieszały, możemy je umieścić w woreczkach strunowych i to tyle. Bardzo to psuje wyciąganie i chowanie gry, sprawia wrażenie bałaganu czego bardzo nie lubię. Szkoda że nie mamy tu rozwiązania z chowaniem kart w odpowiednie przegrody, znacznie ułatwiłoby to chowanie i wyciąganie komponentów oraz zachęciłoby do częstszej gry.



Sama rozgrywka jest intuicyjna i raczej nikt nie powinien mieć problemu ze zrozumieniem zasad. Wejście w grę jest proste i można "usiąść" do niej z marszu. Jednakże przez wzgląd na losowość powiedziałbym że rozgrywka jest trudna (oczywiście to też zależy od wybranego scenariusza). Może trafić nam się rozgrywka gdzie wszystko idzie po naszej myśli lub taka rozgrywka gdzie po jednym dniu jesteśmy całkowicie zniszczeni. Nie każdemu to może odpowiadać. Sam z kilkoma scenariuszami dalej nie mogę sobie poradzić. Gra natomiast pozwala też na tworzenie własnych scenariuszy poprzez mieszanie modułów, zdecydowanie zwiększa to regrywalność i żywotność gry.



☺️ Podsumowanie


To bardzo prosta co do zasad gra do której możemy siadać nawet z osobami które za dużo gier nie rozegrały, natomiast musimy być przygotowani na to że niektóre scenariusze potrafią dać w kość i musimy od samego początku być skupieni na wspólnych priorytetach. Nie jest to moja top 5, jednakże lubię do niej przysiąść i spróbować przezwyciężyć trudy życia w epoce kamienia.


Informacje ogólne:

  • Ilość graczy: 2-4 osoby
  • Czas rozgrywki: 45-60 min
  • Wiek: 10+
  • Autor Gry: Peter Rustemeyer
  • Ilustracje: Dominik Mayer, Ingram Schell
  • Wydawnictwo Polskie: Lucky Duck Games
  • Data wydania: 2020


Jeśli macie jakieś sugestie/wskazówki/rady z chęcią je poczytam, proszę zostawicie je w komentarzu lub prześlijcie na e-mail wozmil95@gmail.com. Po więcej zdjęć zapraszam na instagram "dice_dizziness" 🎲.

Komentarze:

Zostaw komentarz: